Aktuality

18.6.2024
Závěr:
A to je konec našeho afrického dobrodružství s Rozálkou. Bylo nám krásně, viděli jsme spousty zvířat, poznali krásná nová místa, potkali nové přátele. Najeli jsem 7.000 km a ze 46 dnů jsme 35 krát spali ve stanu. Do ubykace jsme se uchýlili jen na týden, kdy teplota v noci klesala k nule. Rozálka zvládla cestu nad očekávání. Doufáme, že si v dospělosti na něco z této její první a doufáme, že ne poslední cesty po Africe, vzpomene.

16.6.2024
Namib – Naukluft National Park, poušť s pískovými dunami v kombinaci se skalními útvary. Myslím, že to je jedna z nejfrektovanějších částí Namibie hned po Národním Parku Etosha. Potkáváte tu jedno auto za druhým. Kamenité a prašné silnice se promění v oblaka prachu, který máte všude. Potkáte tu hodně oryxů a pštrosů, sem tam zebry. Je zde hodně luxusních ubytování v drahých lodge, ale i pár kempů. My nocujeme na farmě Weltevrede Guest Farm. Pěkná malá farma s výborným jídlem a ubytováním buď v domečkách, nebo na jednom ze čtyř kempových stáních. Je to dost daleko od cesty, aby se k vám nedostal prach od projíždějících aut. Solitaire je taková křižovatka hlavnějších cest, kde se můžete najíst a natankovat naftu či benzín. S Evičkou jsme tu jeli na motorce v roce 2016 a dodnes tu je nalepena naše samolepka :-))

Daan Viljoen Game Reserve, naše poslední přenocování ve stanech. Reservace se nachází asi 20km od Windhoeku. Autem s náhonem na všechny čtyři kola si můžete sami projet část resrvace. Žijí tu žirafy, zebry, pakonmě a další vysoká zvěř. Reservace se dá projít i pěšky. Protože je toto místo už v nadmořské výšce oklolo 1600 m n.m. a v Namibii je začátek zimního období, byla naše poslední noc ve stanech trochu mrazivá. Od jedné hodiny ranní jsme se semkli do jednoho stanu a každý z jedné strany zahřívali Rozárlku, která si to pěkně chrněla v našem obležení a péřovém spacáčku až do rána. My jsme toho pod místními tenkými spacáky moc nenaspali. Když ráno vylezlo sluníčko, začalo na nás kapat ze stropu stanu pokrytého ledovou krustou.

10.6. 2024
Walvisbaai, přímořské město, hlavní obchodní tepna Namibie. Vše co pluje do a z Namibie po moři, projde přístavem ve Walvisbaai. Díky velké rozloze mělkého pobřeží se tu těží mořská sůl a žije zde hodně plameňáků. Město jako takové není moc hezké. Třeba se Swakopmundem se nedá srovnávat. Ale i tady se najdou pěkná místa u moře s restauracemi a výborným jídlem.

Moon Landscape, neboli měsíční krajina. 40 km od Swakopmundu jsou krátery do země, které připomínají měsíční krajinu. Dá se tu volně kempovat mezi krásnými horami. Padající kameny tu vytvořily jeskyni, která se nazývá Flinstone Cave. I tady se můžete utábořit. Pokud nechcete spát volně v přírodě, můžete využít přenocování v jednom z několika kempů, které tu jsou.

Nemohu si odpustit úvahu nad neustálou debatou o Green Dealu v Evropě. Koukám na mapu a porovnávám jakou částí naší plateny Evropa je. 7% zemského povrchu. Nejmenší světadíl. Procestoval jsem toho hodně. Velkou část Afriky, celou Jižní Ameriku, část východu a NIKDE to neřeší tak jako v sedmi procentech světa. Všude ve zbytku světa likvidují odpadky zapálením skládky. Když se ve vyspělé zemi jako je například JAR, nebo Namibie, Argentina, nebo Brazílie zeptáte na AD Blue do auta, koukají a ptají se, co to je. Nová auta nemají žádná omezení, ani úpravy. Elektromobily neexistují. Pak potkáte vlak a musíte si začít zpívat: Jede, jede mašinka, kouří se jí z komínka,…

7.6.2024
Palmwag, oblast na západě Namibie přiléhající k Národnímu Parku Skeleton Coast. Území, kde se nacházejí volně žijící sloni, žirafy, lvi, leopardi,… I uprostřed této pusté, ale krásné krajiny s pár vesničkami domorodých lidí, je lodge s kempem. Opět je na výběr spaní v luxusních domečkách, nebo ve vlastním stanu na kempovém místě, kde je wc a koupelna. I když teploty v noci začínají klesat pod 5 stupňů, stále volíme stan. Přes den je na koupání a v noci na nudli u nosu. Rozdíl teplot za denního sluníčka a noční oblohy s hvězdami je 25 stupňů.

Skeleton Coast Národní Park. Písek, písek, písek, silný vítr s oblaky písku a zase písek, který končí u pobřeží pískovými dunami. Není tu signál ani žádní lidé. Kdyby jste tu někde zapadli, musíte se spolehnout jen sami na sebe, nebo počkat na pomoc. Při vjezdu se zapíšete u brány a při odjezdu na dalším výjezdu se odepíšete. Možná, kdyby jste se neodhlásili, budou vás hledat. NP Skeleton Coast si vysloužil svůj název nebezpečnými proudy v oceánu, díky kterým tu v dávnějších dobách ztroskotalo mnoho lodí a námořníci, kteří se vydali na cestu do vnitrozemí, zemřeli v poušti.

Konigstejn je nejvyšší hora Namibie. Nachází se ve vulkanickém pohoří Brendberg. Její nadmořská výška je 2573 m n.m. Na jedné fotce Evča ukazuje právě na ten nejvyšší bod hory v Namibii.V tomto pohoří se nachází přes 3000 různých kreseb starých až 5.000 let. Nejznámější a jako jediná přístupná malba je tak zvaná White Lady (Bílá paní), která je ve skutečnosti muž na lovu s lukem a šípem, který je vyobrazen s ostatními lovci a zvěří. Na tomto místě se potkávali šamani a prováděli zde rituály za dobrý lov, vodu a zdraví. Cesta k malbě vede skalnatou cestou dlouhou cca 2,5 km. Jako by toto místo vyzařovalo energii. Rozálka ušla cestu sama přes kameny a písek tam i zpátky. Večer padla a usla během chviličky. V západní oblasti Namibie, od Angoly až prakticky po Swakopmund, žijí ve svých chatrčích ze slámy Himbové. Evča u jedné chtěla zastavit a domluvit si focení. Himbové začali na 200 NAD za fotku a nakonec se nechali všichni rádi fotografovat za dvacku a sáček bonbonů pro děti.

29.5.2024
Na Elisenheim Guest Farmě byl o víkendu den pro děti, takže si i Rozálka přišla na své.
V Namibii se všude moc dobře jí. I když hodně vaříme, nemůžeme vynechat místní jídla. Ve vnitrozemí steaky a při pobřeží ryby, krevety, kalamáry,…

Od Windhoeku se těšíme do Swakopmundu. Je to naše srdeční záležitost. Když jsme tu byli před pěti lety a Evča byla těhotná, trávili jsme v Alte Brucke Resortu poměrně hodně času. Swakopmund je podle nás nejhezčí město v Namibii. Hned po příjezdu do Swakopmundu jsme jeli navštívit našeho kamaráda Wallyho , prodavače a majitele prodejny s rybářskými potřebami, u kterého jsme před pěti lety nakupovali rybářskou výbavu a návnady. Nejdřív jsme se zlekli, když jsme nenašli prodejnu na obvyklém místě a obávali se, že zkrachoval při covidu, ale paní ve vedleším obchodě nás navedla na jeho novou prodejnu. Jak jsme vešli dovnitř, zůstali jsme stát hledě si s Wallym do očí. Všem se nám začali lesknout. „Vítejte kamarádi“ a vřelé objetí. Nedalo mi to a jeden prut s navijákem jsem si koupil. Je tu vše o 50% levnější než v Evropě. Povolenka na chytání na moři stojí 18 korun na měsíc. Ano, to není překlep. V přepočtu 18 korun!
Zůstali jsme ve Swakopmundu týden a podnikli pár výletů. Walvisbaai, duny, pobřeží, Cape Cross.
Evča nakoupila velmi levně spousty korálků a zažala vyrábět náramky, které pak prodává majitelce v Alte Brucke Resortu. :-))
Na Cape Cross je přírodní rezervace a nachází se tu velká kolonie tuleňů. Je jich tu možná tisíce. Při takovém množství vzniká velmi silný zápach, který musíte překonat. Pokaždé, když toto místo navštívím, prohlašuji, že jsem tu naposledy. Letos jsem to málem nedal a byl jsem na Cape Cross opravdu naposledy!!!

Ze Swakopmundu jsme vyrazili do Spitzkoppe, kempu uprostřed krásných kamenných útvarů, pak dále do vnitrozemí, hledat dinosauří stopu. Rozálka si koupila malo knížku o Namibii a objevila tam obrázek s dinosauří stopuo ve skále. „To bych chtěla vidět“ Co by jsme pro ni neudělali. Najeli jsme cca 400 kilometrů prašnými cestami, aby jsme našli zapadlou farmu, kde nás malý černoušek odvedl za 60 NAD ( cca 70 korun) ke kamenům, kde zanechal před 200 miliony lety své stopy malý dinosaurus.

18.5.2024

Dostali jsme se na dobré připojení, tak mohu vložit pár našich zážitků a mapu zatím projeté trasy 3.300 km.

Ještě než jsme odjeli z Sophienhof Lodge, měli jsme možnost vidět rodinku dikobrazů. Dikobraz vylézá ze svého úkrytu až ve večerních hodinách, když je tma. Dávali nám najevo, že máme být před nimi na pozoru svým chrastěním bodlin.

ETOSHA – Největší Národní park v Namibii. Trvá to celý den, než ho přejedete po prašných a rozbitých cestách. Na rozdíl od parků třeba v Tanzánii, nebo Keni, kdy zaplatíte za vstup 100 dolarů, tady nás stála návštěva vlastním autem na celý den pro tři lidi 350 korun.

V Namibii je plno farem, kde se můžete ubytovat. Na farmách většinou chovají krávy a kozy. Farmáři poskytují jak luxusní ubytování v domečkách, tak pár míst pro kempování. Navštívili jsme jednu z nich. Farma Ghaub Nature Reserve and Farm z konce 19- tého století.

Úzký cíp území Namíbie mezi Botswanou, Angolou a Zambií je už taková pravá Afrika. Je to velmi chudé území, kde si uvědomíte, jak dobře se máme a jak je nicotné si na něco stěžovat. Hranici mezi Namibií a Angolou tvoří řeka Okawango, která je plná krokodýlů a hrochů. I zde naleznete Lodge a kempy se zázemím.

Z Namíbie jedeme do Botswany na slony. Už jsme zde několikrát byli a tak jedeme na známá místa, abychom ukázali Rozálii jaké to je potkat slony volně žijící v přírodě. Botswana je krásná a zároveň tak trochu nebezpečná v tom, že kempy nejsou nijak odděleny od divoké přírody, takže sloni a ostatní zvěř mohou procházet přímo okolo vás. Je tu mezi všemi lidmi a zvířaty velký respekt. Jak se chováte vy k ostatním, tak se chovají oni k vám. Zvuky přírody a zvířat jsou vám tak blízko, až vám z toho naskakuje husí kůže. Buď se budete bát a už to víc nebudete chtít zažít, nebo si to zamilujete a nebudete chtít, aby to přestalo. My to milujeme. Navštívili jsme Chobe Bush Camp a Elephant Sand Lodge.

Teploty v noci klesají na 6 – 8 stupňů. Spíme zachumlaní do spacáků a ráno čekáme až vyleze sluníčko a vše ohřeje. Přes den je cca okolo 30 stupňů.
Z Botswany se vracíme do Namibie, ve Windhoeku nakupujeme co potřebujeme, vyměňujeme plynovou bombu a jedeme si odpočinou po projetých 3.300 kilometrech do Elisenheim Guest Farmu kousek od Windhoeku.

1.5. 2024
Sophienhof Lodge a kemp jsme navštívili také na doporučení majitele z předchozího kempu. Mají tu vlastní rezerevaci, kam vás vezmou v podvečer na projížďku. Pohled s nosorožcem z očí do očí na pár metrů je fascinující. Výborně tu vaří a ceny jsou velmi přijatelné.

4.5. 2024
Prvním zaslavením měla být privátní rezervace Erindi, ve které býval pěkný kemp a spousta zvířat. Kemp již nefunguje a Lodge Erindi je hodně drahá. Zvolili jsme náhradní přenocování v kempu Ovita Wildlife. Skromný kemp s příjemným majitelem za pár korun. Vaří jen na objednání, ale studené pivo a víno tu dostanete. Poradil nám, že Erindi je sice soukromá rezervace, ale silnice, která přes ní vede, je státní a pokud řekneme, že jedeme tranzit, tak nás tam musejí pustit. Podél cesty jsme viděli plno zvířat. Žirafy, pakoně, různé druhy antilop, Oryxe,..

1.5. 2024
Zpátky do Afriky. Máme naplánovaný trip Namibie – Botswana.
Prvním zjištěním po příletu do Windhoeku bylo, že neplatí žádné seznamy povinných dokumentů a fotografií nutných k získání víza do Namibie. Stačí dobře vyplněný formulář, který je ke stažení na netu (je dobré ho mít přípravený) a pas. Pak dostanete na letišti během chvilky vízum s platností na tři měsíce. Hned na letišti koupíte SIM kartu od společnosti MTC. 20 GB dat a volání za cca 800,-Kč na měsíc.
Nafta stojí 25,-Kč/litr. Jídlo v obchodě i restauraci tak o třetinu levnější než u nás. Po příletu jsme si vyzvedli naše auto, které jsme měli domluvené dopředu a vyrazili.